.

.

Search This Blog

Category

Monday, May 20, 2013

Mangsa-mangsa pemindahan wajah.





Assalamualaikum..

Hari ni aku nak share tentang pemindahan-pemindahan
wajah yang pernah berlaku kat dunia kita ni. Sebenarnya ramai lagi,
tapi aku share sikit saja dulu, mudah-mudahan kita diberi
sedikit kesedaran tentang bernasib baiknya kita ni berbanding dengan
orang-orang yang kurang bernasib baik.





DALLAS WIENS, 28


Ketika sedang mengecat di sebuah gereja pada tahun 2008, kepala Dallas telah terkena jalur eletrik berkuasa tinggi. Selepas dikejarkan ke Hospital Parkland, doktor memberitahu keluarganya yang harapan Dallas untuk hidup adalah tipis. Tetapi dengan semangat dan ketabahannya, Dallas ingin membuktikan bahawa kata-kata doktor itu salah.

Dia menjalani pemindahan muka itu di Hospital Brigham dan Wanita di Boston dengan melibatkan lebih 30 doktor, jururawat dan pakar bius.

Bagi Dallas Wiens, merasai semula ciuman anak perempuannya adalah pencapaian yang paling bermakna. Kini, dia sudah boleh menunjukkan wajahnya kepada anak perempuannya, Scarlett yang berumur tiga tahun. Dallas Wiens mengakui, jika bukan kerana Scarlett, anak perempuannya, dia tidak akan menandatangani persetujuan untuk menjalani pembedahan bagi menggantikan hidung, bibir, kulit otot dan urat wajahnya yang amat menyakitkan.






RICHARD LEE NORRIS, 37





Richard Lee Norris, selepas 114 hari menjalani pemedahan muka,
Kini sudah dapat menghidu bau dan rasa. Beliau juga boleh tersenyum semula .

Dia kehilangan rahang, lidah, hidung dan bibir pada tahun 1997 apabila senapang patah meletup di mukanya sewaktu dikeluarkan dari sarungnya.

Selepas kemalangan itu, beliau menghabiskan 15 tahun hidup menyendiri, hanya akan keluar untuk membeli-belah pada lewat malam dengan muka cacatnya dilindungi oleh topeng pembedahan.

Pada bulan Mac, pakar bedah Universiti Maryland menghabiskan 36 jam membina semula ciri-ciri dan reattaching saraf dalam pemindahan.






CONNIE CULP






Connie Culp adalah wanita Ohio yang telah memiliki pemindahan wajah pertama di AS setelah ditembak oleh suaminya, Thomas G. Peristiwa tersebut merosakkan hidung, pipi dan lelangit Culp. Culp menjalani pemindahan muka penuh di Cleveland Clinic pada tahun 2008 dengan operasi selama 22 jam yang menggantikan 80 peratus wajah Culp.


Pembedahan terakhir yang dijalaninya melibatkan pembuangan lapisan kulit yang tergantung di pipi dan hujung dagunya yang membuat mukanya menggeleber dan beliau selalu pening. Hasil pembedahan terbaru itu, beliau boleh tersenyum dan dapat merasakan bibir cucu lelakinya yang berusia tiga tahun apabila kanak-kanak itu menciumnya di pipi.Penderma muka bagi Cik Culp ialah seorang wanita sebayanya yang baru meninggal dunia.





CHARLA NASH, 57









Charla Nash, 57, wanita dari Connecticut, AS, yang telah diserang oleh seekor Cimpanzi yang mempunyai berat badan 200 pound, telah menerima transplant wajah penuh di Boston.

Doktor mendedahkan bahawa Nash menjalani pembedahan 20-jam di Brigham dan Hospital Wanita di Boston bulan lepas, oleh pasukan yang diketuai oleh Dr. Bohdan Pomahac.

Nash kehilangan tangan, bibir, hidung dan kelopak mata dalam serangan ganas oleh Cimpanzi yang hilang pertimbangan itu.





ISABELLE DINOIRE





Kerana overdose pil tidur, seorang wanita Perancis bernama Isabelle Dinoire hancur wajahnya kerana dikunyah anjing Labrador miliknya pada tahun 2005 lalu. Anjing kesayangannya itu yang bernama Tania panik lalu mencuba membangunkan Isabelle dengan menggigit dan mengunyah wajahnya.

Akibatnya, bibir, hidung, dagu dan pipinya hilang. Setelah menjalani pembedahan pemindahan wajah pada 27 November 2005 di Pusat Hospitalier Universitaire Nord di Amiens, Perancis, Isabelle menjadi orang pertama yang menjalani transplantasi wajah parsial.









sebenarnya, tujuan utama aku nak cakap pasal teknologi yang semakin hari
semakin canggih. Kalau dilihat gambar bawah ni, semakin meningkat tahun
hasil transplant wajah ni semakin baik dan cantik. Semoga teknologi yang semakin
meningkat ni dapat menaikkan kembali semangat golongan-golongan yang kurang
bernasib baik tu.













- RAJIHAH RAZALI - BOLEH PANGGIL GEE - COMPUTER SCIENCE STUDENT - COMEL - GATAL - SOMBONG - ANNOYING - COLOURFUL - KECIK -

0 comment:

::link exchange::

::LINK EXCHANGE:::

 
.Rajihah_Razali. Powered by Blogger.


Related Posts with Thumbnails

Popular Posts

Add, Follow & Share
Bookmark and Share
Get This Gadget