.

.

Search This Blog

Category

Monday, November 16, 2009

Taun



bulan nov-dis merupakan musim ujan atau bnjir.. so bile tibe musim ujan, p'sekitaran kite ni jd krg bersih.. mcm2 la penyakit yg ade....
slh satu penyakit yg menjangkiti pnduduk2 ialah penyakit taun.. kat Trg, dh ade 132 org t'pkse dimasukkan ke hospital sbb taun..

Apekah Taun?

Penyakit taun atau kolera merupakan penyakit akibat daripada jangkitan virus (kuman), vibrio cholera.
Salah satu punca bagaimana kuman taun boleh tersebar ialah melalui pengambilan makanan dari persekitaran yang kotor dan tidak terurus seperti pengambilan makanan yang dicemari kuman taun atau tidak dimasak .
Penyakit taun merupakan penyakit saluran penghadaman (intestinal tract) yang disebabkan oleh bakteria Vibrio Cholerae. Virus ini biasanya ditelan melalui air minuman yang tercemar kerana pengendalian yang tidak bersih atau melalui ikan yang tidak dimasak dengan betul terutamanya kerang. Simptom termasuk cirit-birit ( diarrhea ), perut tegang (abdominal cramps), mual, muntah, dan kekeringan. Penyakit Taun dirawat dengan rehidrasi dan antibiotik, tetapi dalam kes teruk, taun boleh menyebabkan kematian.
  • Sekitar sejuta virus Vibrio cholerae harus dihadamkan sebelum taun menjangkiti seseorang dewasa yang sihat, walaupun peningkatan jangkitan boleh diperhati pada mereka dengan sistem pertahanan diri yang lemah, mereka yang asid gastrik kurang (akibat penggunaan antasid), atau mereka yang kekurangan makanan.
  • Wabak taun terakhir di Amerika Syarikat adalah pada tahun 1911.
  • 1,099,882 kes dan 10,453 kematian dilapurkan di Hemisphere Barat antara Januari 1991 dan Julai 1995.
  • Secara purata, satu kes taun dilapurkan di Amerika Syarikat setiap minggu.
Vibrio cholerae menyebabkan penyakit dengan membebaskan toksin yang melumpuhkan fungsi GTPase pada protin G yang merupakan sebahagian pasangan penerima-protin G ( G protein-coupled receptor ) di dalam sel usus. Ini mengakibatkan protin G terkunci dalam "kedudukan terpasang" mengikat GTP (biasanya, protin G kembali "tertutup" dengan pantas dengan hydrolizing GTP kepada GDP). Protin G mengakibatkan adenylate cyclase menghasilkan sejumlah besar cyclic AMP (cAMP) yang mengakibatkan kehilangan cecair dan garam yang banyak pada lapisan perut.
Cirit-birit yang berlaku membenarkan virus tersebar kepada orang lain akibat keadaan yang tidak bersih. Pembawa gen penyakit Sistik Fibrosis (cystic fibrosis) dilindungi dari kesan taun teruk akibat mereka tidak kehilangan air dengan cepat. Ini menjelaskan jumlah tinggi cystic fibrosis dikalangan penduduk yang pernah terdedah kepada taun.
Kajian genetik terkini menunjukkan kecenderungan seseorang kepada taun (dan cirit-birit lain) bergantung kepada jenis darah mereka. Mereka dengan darah jenis O paling mudah dijangkiti. Mereka dengan darah jenis AB paling tahan, hampir kebal. Antara kedua melampau terdapat jenis darah A dan B, dengan jenis A lebih tahan berbanding jenis B.

salah satu care nak cegah nye ialah jgn mnum ais kat kdai.. jd bg sape2 yg mmg ske mnum ais kat kdai, thn lah sikit nafsu tu, mnum je air pns.. utk kesihatan diri jgk.. aku pon jnis yg ske mnum ais jgk wlaupun cuaca sjk.. tp lps ni t'pkse la order air pns.. huk3...




- RAJIHAH RAZALI - BOLEH PANGGIL GEE - COMPUTER SCIENCE STUDENT - COMEL - GATAL - SOMBONG - ANNOYING - COLOURFUL - KECIK -

2 comment:

gadis said... at Nov 17, 2009, 7:42:00 PM

fuyooo.....cayalah ko beb....siap
ada info pasal taun tu...
tp ok jgk la...spjg cuti sekolah yang bakal menjelma xlama lagi ni,elok jugak
jaga kesihatan..keh3

gEe said... at Nov 17, 2009, 7:44:00 PM

eh, mmg dh.. pljr b'dedikasi kan...

::link exchange::

::LINK EXCHANGE:::

 
.Rajihah_Razali. Powered by Blogger.

Blog Archive



Related Posts with Thumbnails

Popular Posts

Add, Follow & Share
Bookmark and Share
Get This Gadget