.

.

Search This Blog

Category

Monday, December 13, 2010

gotong-royong


2 hari lagi mak ngan ayah balik dari mekah. sepanjang mak dan
ayah ke sana, sumenye tak terurus. kalau tengok keadaan rumah,
astafirullahalazim, macam reban ayam. berhabuk, berdebu, bersepah-
sepah, silap-silap segale ayam, kambing, lembu pun ade menyorok
dalam rumah. maklum la, bila mak ayah dah takde kat umah, memang
boleh buat sesuka hati. pulak tu yang tukang jage rumah a.k.a saya, kakak
ngan abang ipar sumenye satu kepale..., (err, tige kepale sebenarnye.)
ye la, tiap2 hati kluar gi bandar, pagi, petang, siang, malam, pastu kadang2
karaoke tak kira waktu. kakak pulak, karaoke sambil pegang anak, dah
tu siap tido pulak anak die tu, betapa enak dan merdunye suare kami
semua. yang pasti, rumah tak pernah bersapu, tak pernah dikemas2.


**********




okay, sambung citer tadi. so pada hari jumaat, kitorang buat la gotong-
royong keluarga. ajak sepupu-sepapat 2-3 orang mari bantu, walaupun
sepupu2 tu sumenye blom akil baligh lagi. takpe la, kurang2 buleh jugak
diorang tolong angkat daun-daun kering. pastu lepas selesai sume, bagi la upah
cokelat susu sebijik sorang. selain bersedekah, dapat gak saya jimat2 sket
dari bagi upah yang lebih mahal.




pegi ke dapur pulak, kalau korang tengok suasana dapur sebelum dibersihkan,
ya Allah, macam reban ayam + kambing + lembu sume ade. pinggan mangkuk
tak berbasuh, makanan basi merata-rata, uishhhh, tengok pun tak sanggup.
tapi lepas gotong-royong je, 'pling!', bersih berkilat serta-merta, tak payah pakai
mr. muscle pun. hanya pakai pekerja2 kecik je.


habuk2 yang ade dalam rumah. ni baru 1%je.





kat ruang tamu ngan bahagian atas pulak, kazen saya yang jadi tukang sapunya.
nak dijadikan cerita, bile sume habuk2 kene tendang dek penyapu, fuyoo,
macam dah bertahun-tahun tak menyapu rumah. malu je spupu sepapat tengok
rumah yang berdebu. tapi siang tu kemain lagi gotong-royong, last2 bile malam
tu vacum yang kitorang guna tak tersimpan, kerusi tak tersusun, pinggan mangkuk
pun kembali banyak yang kotor.jadi hasilnya, sama je! haha


- RAJIHAH RAZALI - BOLEH PANGGIL GEE - COMPUTER SCIENCE STUDENT - COMEL - GATAL - SOMBONG - ANNOYING - COLOURFUL - KECIK -

1 comment:

dina said... at Dec 14, 2010, 1:19:00 AM

oo...gni rupenye..
msti ngeyam ngn ali jd hambe abdi owr..

::link exchange::

::LINK EXCHANGE:::

 
.Rajihah_Razali. Powered by Blogger.


Related Posts with Thumbnails

Popular Posts

Add, Follow & Share
Bookmark and Share
Get This Gadget